A szervezetben lévő hisztamin mennyiségét meghatározza a szervezet által termelt valamint külső forrásból (ételekkel) bejutatott hisztamin. A hisztamint egy enzim a diamino-oxidáz bontja le, amely ha csökkent mértékben termelődik a szervezetünkben, akkor a magas hisztamin tartalmú élelmiszerek elfogyasztása után allergiaszerű tünetek lépnek fel.

Szervezet saját hisztamin termelését fokozó nyersanyagok:

  • nyers tojásfehérje
  • kagyló
  • eper, citrusfélék, ananász
  • paradicsom, paradicsomlé,
  • hal, húsleves, zselatin
  • csokoládé, kakaó, benzoátok, szulfitok, nitrit, glutamát,
  • alkohol
  • földimogyoró, mák

Hisztamin intolerancia egyénileg eltérő lehet, a legfontosabb a magas hisztamin tartalmú ételek valamint a szervezet hisztamin termelését fokozó élelmiszerek kerülése. Az intolerancia és az érzékenység nagyon eltérő, lehet, hogy a magas hisztamin tartalmú nyersanyagok kis mennyiségben nem okoznak panaszt, viszont kombinálva vagy nagyobb mennyiségben igen.

Bizonyos gyógyszerek gátolják a DAO enzim működését, hisztamin felszabadítókénmt működhetnek: fájdalomcsillapítók (non steroid gyulladásgátlók, acetil-szalicilsav, morfium), vérnyomáscsökkentők, antibiotikumok, és köptetők (ambroxol, acetil-cisztein).

Magas hisztamin tartalmú ételek

  • befőzött és konzervált élelmiszerek
  • sajtok – főleg a sokáig érlelt kemény sajtok, penészes sajtok
  • füstölt és pácolt húsok, sonka, szalámik
  • a legtöbb halféle, tengergyümölcsei és halkonzervek
  • babok és a hüvelyesek általában (különösen a csicseriborsó)
  • paradicsom, paradicsomszósz, ketchup
  • szójatermékek (szójatej, szójatejszín, tofu, szójaszósz)
  • búzából készült termékek
  • savanyú káposzta, kovászos uborka
  • készételek
  • egyes gyümölcsök: banán, körte, padlizsán, narancs, kivi, epr
  • alkoholos italok (főleg a sör, vörösbor és a pezsgő)
  • élesztő és azzal készült pékáru
  • feketetea
  • tojásfehérje
  • csokoládé, kakaó, teasütemények, konzerváló szereket és édesítőket tartalmazó édességek, sütemények
  • ecet (főleg a borecet)
  • fokhagyma, vöröshagyma
  • olajos magvak (főleg a dió és a kesudió, napraforgómag)

Alacsony hisztamin tartalmú élelmi anyagok:

  • friss, nem érlelt sajtok (pl. mozzarella, ricotta, mascarpone, feta), trappista általában nem okoz panaszt, túró, vaj, tej, tejszín. Rizs,- zab,-kókusz,- és mandulatej
  • friss húsfélék (friss, mélyfagyasztott)
  • frissen fogott halak és tenger gyümölcsei.
  • friss gyümölcsök (dinnye, málna, áfonya, szeder, licsi, mangó, rebarbara, cseresznye, meggy, ribizli, egres, kajszi és őszibarack, alma, szőlő, sárgadinnye, kókusz, és kókuszreszelék, kókuszliszt, tartósítószermentes mazsola és aszalt gyümölcsök)
  • friss zöldségek (saláta, káposztafélék, cékla, tök, hagyma, retek, jégcsapretek, TV-paprika, sárgarépa, burgonya, uborka, póréhagyma, cukkini, kukorica, spárga, petrezselyemgyökér, zeller, brokkoli, kelbimbó, karfiol, articsóka, salátafélék, paszternák)
  • gabonák, tésztafélék (tönköly-, kukorica-, rizs tészta/liszt, élesztőmentes rozskenyér, kukorica-, árpa- vagy rizslisztből készült pékáruk, rizs, zabpehely, búzadara, bulgur, köles, quinoa, kuszkusz)
  • tejpótlók: rizs-, zab és kókusztej
  • gyógyteák (csalán, zsálya, borsmenta)
  • tojássárgája
  • Zöldfűszerek: rozmaring, kakukkfű, majoranna.
  • Cukor, méz, erithrit, stevia

Amit csak lehet, fogyasszuk frissen. Hűtőbe maximum egy napig tartsuk, amennyiben nem frissen fogyasztanánk, akkor frissen tegyük a fagyasztóba.

Hosszan érlelt, pácolt, konzervált termékek fogyasztását kerüljük.

Csak friss és mélyhűtött halak ajánlottak, a füstölt, pácolt és ruszliként elkészített, konzervált nem.

Azokat az élelmiszereket is kerülni kell, melyek ugyan nem tartalmaznak sok hisztamint önmagukban, de a hisztamin felszabadulását elősegítik, ilyen az összes citrusféle.